Het project

Ontwikkelaar Dave Koster heeft ene belangrijk credo; “Ik wil jaren later nog steeds trots zijn op wat ik heb gemaakt. Een goed ontwerp, een tijdloze uitstraling, dat doet er toe.” Zoiets kun je niet zonder goede partners. Een daarvan is Aannemingsbedrijf PH Van der Velden die samen met Dako Projectontwikkeling project Residence Le Garage in Horst aan de Maas realiseert. Deze locatie waar eerst een garagebedrijf was gevestigd is niet zomaar een locatie. Dit is een plek waarvan u denkt; daar wil ik wonen.

Tijdens zijn wandelingetjes door de buurt passeerde Dave Koster regelmatig de locatie waar het bekende autobedrijf van Jos Willems al zo’n 35 jaar gevestigd is. “Het viel me elke keer op hoe het gebouw en bedrijf uit de toon viel bij de rest van de gebouwde omgeving.”

Om er direct aan toe te voegen; “Ik denk altijd alleen maar in mogelijkheden, en dus besloot om eens een balletje op te gooien bij Jos Willems.” Koster kende Jos Willems al van eerdere projecten. “Hij vertelde me dat de eigenaar van het pand het in de verkoop te doen omdat het garagebedrijf van Willems ging stoppen. Het leek mij een prachtige plek voor een nieuw ontwikkelingsproject. Toen besloten we de handen ineen te slaan.”

Geslaagde transformatie

Toen Koster een conceptplan voor de locatie had laten maken en dit presenteerde aan de gemeente werd dit direct goed ontvangen. “Het plan loste in een keer een paar knelpunten tegelijk op. De locatie in Horst aan de Maas is prachtig, maar het gebouw paste gewoon niet meer in de omgeving. Een herontwikkeling van deze locatie zou ten goede komen aan de hele buurt.”

“Iedereen was enthousiast”, vertelt Koster. “Dankzij het enthousiasme hebben we de hele bestemmingsplanprocedure binnen een half jaar kunnen doorlopen met een definitief bestemmingsplan als gevolg. We hebben met elkaar echt een huzarenstukje geleverd.”

"Residence le Garage geeft een kwaliteitsimpuls aan de hele buurt"

Samenwerking

“We hebben al vaker samengewerkt”, vertelt Commercieel Manager John Gootzen van Aannemingsbedrijf PH Van der Velden “Zo hebben we voor Dako verschillende huizen het gezondheidscentrum Huis vanNoord in Venlo gebouwd. Die samenwerking bevalt goed.” En dat is niet voor niets. “Dave Koster weet heel goed wat hij wil”, legt Gootzen uit. “Wij zijn goed in de engineering en uitvoering van zijn plannen. Door deze combinatie kunnen we snel tot een haalbaar plan komen zoals bij de ontwikkeling van Residence Le Garage.” Koster onderschrijft dit. “Ik wilde met Residence Le Garage echt een statement maken. Het was bouwkundig zeker geen simpel plan. Dan werk je graag samen met een partij die dat perfect uit kan voeren.”

Uitdagend ontwerp

De architect verzorgde een opvallend ontwerp. “Inspringende vormen, trapsgewijze bebouwing, grote terrassen, overkragingen en parkeren in de parkeerkelder onder het gebouw; het is zeker geen standaard appartementencomplex”, geeft Gootzen toe. “Die bijzondere toevoegingen maakt het tot een uitdagende opdracht waar wij de juiste constructie bij bedenken.”

De uitdaging zit hem onder andere in het verdelen van het gewicht terwijl tegelijkertijd de hele constructie voldoende stevigheid moet behouden. “Tegelijkertijd wil je niets afdoen aan de ruimtelijke structuur.” Door de gevel uit te voeren in standaard metselwerk zou die al snel te zwaar worden. “Daarom hebben we gekozen voor een gevelinstallatiesysteem met steenstrips. Waar een standaard baksteen al snel zo’n 10 centimeter breed is, zijn de steenstrips maar twee centimeter breed. Dat levert een enorme gewichtsbesparing op.”

"Een modern statement maken"

Lees ook het interview met architect Alex den Besten

Een goede buur

Een andere uitdaging waar Gootzen mee te maken heeft is de directe omgeving. Direct naast de bouwlocatie bevinden zich namelijk twee belendende woningen. Voordat er met de bouw gestart kan worden zal de huidige grond eerst gesaneerd moeten worden. Aansluitend zal de bouw de nodige reuring met zich meebrengen.

“Als we de parkeerkelder, die in totaal zo’n drie meter onder de grond ligt, uit willen graven zullen we toch eerst maatregelen moeten treffen. De kelder bevindt zich namelijk gedeeltelijk onder het grondwaterpeil, of zoals wij dat zeggen; met-de-voeten-in-het-water.” Om schade of verzakkingen te voorkomen wordt eerst een damwandconstructie aan met bijbehorende bronbemaling voor de afvoer van het grondwater alvorens er gebouwd kan gaan worden. Daar heeft Gootzen ervaring mee dankzij binnenstedelijke bouwprojecten zoals die in Venlo. Voor Horst is het werken met deze constructie vrij uniek. “Omdat een goede buur nu eenmaal beter is dan een verre vriend is er vooraf en tijdens de bouw intensief contact met de direct omwonenden. Zou weet iedereen waar hij aan toe is en houden we de lijnen lekker kort.“

Nu we met zijn allen naar een circulaire economie willen wordt duurzaam bouwen steeds belangrijker. Uiteraard voldoet Residence Le Garage aan alle duurzaamheidseisen die je van een modern complex mag verwachten. “De woningen zijn voorzien van een warmtepompinstallatie en zonnepanelen op het dak”, licht Gootzen toe. “Ook de isolatie is duurzaam en overal wordt ledverlichting toegepast.” Maar daar blijft het niet bij. “We werken met goede producten en duurzame materialisatie. Daarbij moet u denken aan hout met het FSC-keurmerk, en watergedragen lakken. Daarnaast wordt het afval op de bouwplaats direct gescheiden.

Trots op resultaat

“Het is echt bijzonder hoe enthousiast iedereen gereageerd heeft op het project”, reageren Koster en Gootzen enthousiast. “Niet alleen de omgeving en de buurt zelf, ook de politiek was erg te spreken over de plannen en het ontwerp. Daarom konden de procedures die nodig waren snel doorlopen worden en kunnen we snel aan de slag.” Zowel Koster als Gootzen zijn dan ook trots op dit resultaat.